1969–1999: Filmski obrazi predzgodovine in zgodovine alternativnih glasov

Slovenska kinoteka, Ljubljana

 

Prvi sklop z naslovom Izbrani kratki dokumentarni filmi 1969–1999: Filmski obrazi predzgodovine in zgodovine alternativnih glasov bo predstavil izbor kratkih filmov, ki opredeljujejo tako širšo sliko domačega alternativnega medijskega prostora kot tudi genezo in začetke delovanje Radia Študent znotraj njega. Izbrani naslovi redko in celo prvič prikazanih kratkih dokumentarnih filmov v drzni umetniški praksi obenem poudarjajo potenco samega filmskega medija kot tudi izrisujejo glavne koordinate odnosnosti normiranega medijskega prostora do alternativnih praks, ki razpirajo javni prostor v svobodi besede in duha. Sklop se bo osredotočil na prva desetletja delovanja Radia Študent.

Prvi film 2 generaciji – zabavljači (1976/77) Toneta Kralja je nastal v produkciji AGRFT in poudarja večno plodovito in ostro satirično značajsko črto, ki pooseblja Radio Študent. Portreta Frana Milčinskega – Ježka in Marjana Paternostra (zveneče zapisanega kot Pedernoster) – prvi iz gosto opremljenega meščanskega stanovanja in drugi iz kletnih prostorov Radia Študent – dialoško upodabljata in obenem prevprašujeta vlogo in podobo umetnika, komedijanta – satirika kot tistega, ki družbi vseskozi kritično nastavlja ogledalo. Obdobje drugega desetletja delovanja Radia beleži tudi kratki film eReŠ – Radio Študent 77–78 (Manuela Grampovčan, 1977/78), ki upodobi prehod s srednjega vala na ukw oddajanje, s katerim je Radio pridobil večji domet in kvalitetnejšo poslušljivost svojega zvoka. Film je ob petdesetletnici restavriran in digitaliziran ter prvič prikazan širši publiki. Burna osemdeseta v Jugoslaviji upodablja kratki film Oddaja o Radiu Študent avtorja Jurija Korenca (1988), ki je eden prvih celovitejših filmskih dokumentov o delovanju Radia v obdobju, ki je bilo ključno za vzpostavitev slovenskega neodvisnega kulturno-medijskega prostora. Ker se je originalna kopija, primerna za predvajanje, izgubila, je avtor za namen dogodka originalni material na novo zmontiral in tako v odmiku dobrih dveh desetletjih reaktualiziral podobe Radia v prepletu dejanskosti in spomina. Kratki dokumentarni film Radio (Simon Obleščak, 1994) pogleda na zgodovino Radia iz perspektive zlate sredine devetdesetih in poskuša s svojo kaotično strukturo posnemati urejeni kaos radijskega delovanja ter vzpostaviti njegovo vlogo skozi optiko odnosa z jugoslovanskim režimom, pri čemer poudarja vedno provokativni glas in stas Radia Študent. 

 

2 generaciji zabavljači

Tomaž Kralj, Slovenija (Jugoslavija), 1976/1977, 16mm, 1.37, barvni, 24'

Tomaž Kralj je napotilo profesorja Frana Žižka o predstavitvi treh generacij enega poklica malo prikrojil in predstavil le dva junaka. Brez škode za kakovost izdelka! Tako imamo priložnost primerjati imenitna zabavljača, Frana Milčinskega – Ježka in Marjana Paternostra. Oba tedaj radijska človeka, pa tako različna po načinu nagovarjanja poslušalcev! Ježek sam doma, poduhovljen intelektualec z nepozabnimi zgodbami o morju in solzi, pa s pripovedjo o špajzi človeške učenosti in klovnu Grocku. Marjan Paternoster – zapisan kot Pedernoster – pa v podpodenju Radia Študent, obdan z vso pisano favno in floro časa in prostora, z dražljivimi zgodbami in izzivalnimi vsebinami. Vzporedna montaža učinkovito poveže različna značaja in izzveni v spodbudno celoto.

 

Oddaja o Radiu Študent

Jurij Korenc, Slovenija (Jugoslavija), 1988, digitalni format, barvni, 3'50'', bp

Dokumentarni kratki video film o delovanju Radia Študent v letu 1988, v času političnih in družbenih pretresov in sprememb v Sloveniji. Dokumentirano je delo novinarjev Radia Študent v času procesa proti četverici (JBTZ). Stanje neodvisnega radia in njegove ambicije komentira odgovorni urednik Peter Barbarič. Eden prvih celovitejših filmskih dokumentov o delovanju tega medija v obdobju konec 80-ih, ki je bilo ključno za vzpostavitev slovenskega kot tudi neodvisnega kulturno-medijskega prostora.

 

Radio

Simon Obleščak, Slovenija, 1994, 16mm, 1.37, barvni, 18'33''

Prvi dokumentarni film o Radiu Študent, ki ga je Simon Obleščak posnel v okviru svojih študijskih obveznosti na AGRFT, se začne ob ustanovitvi novega socialističnega režima v bivši Jugoslaviji. Nakaže dogodke in ljudi, ki so leta pred nastankom Radia Študent vplivali nanj. O svojih začetkih na tej radijski postaji oziroma o svoji karieri, ki se je začela na Radiu Študent, se spominjajo znane medijske osebnosti. Film skuša s svojo kaotično strukturo posnemati urejeni kaos dela na radiu, oddaj, jinglov, najnovejše udarne glasbe. Biti skuša čim bolj Radio Študent.

 

eReŠ – Radio Študent 7778

Manuela Grampovčan, Slovenija (Jugoslavija), 19771985, digitalni format (originalno posneto na super8mm), barvni, 22'

Film eReŠ – Radio Študent 77–78 je dokumentarni zapis iz obdobja prehoda Radia Študent s srednjega vala na ukw oddajanje v letih 1977–78, torej prvega koraka k bolj kakovostni slišnosti in širšemu dometu njegovega programa.